تالار معاملات شهرداری تهران تشکیل می شود

تهران- ایرنا- معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران اعلام کرد: تلاش می شود در سال جاری تالار معاملات شهرداری تهران تشکیل و به فعالیت کارگزاری ها پایان داده شود.

به گزارش ایرنا، عبدالحمید امامی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: البته نمی توان این تالار را مانند بورس تلقی کرد زیرا پیچیدگی های خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه تالار معاملات شهرداری برای ایجاد شفافیت است خاطرنشان کرد: این طرح از گذشته وجود داشته اما اجرا نشده است.
امامی افزود: در این تالار معاملات بالای 250 میلیون تومان یا معاملات کلان انجام می شود و در گام نخست 22 منطقه و پنج شرکت به آن ملحق خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه تشکیلات این تالار نوشته و چارت سازمانی آن مشخص شده است اضافه کرد: با اصلاح اساسنامه بتدریج سایر سازمان های شهرداری نیز به این تالار خواهند پیوست.
امامی با بیان اینکه فعالیت کارگزاری ها مانند معامله پایاپای است تاکید کرد: سیاست شهرداری درخصوص کارگزاری ها تعطیلی کامل آنهاست.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در مقطعی شهرداری به دلیل وضعیت مالی نامناسب به کارگزاری ها روی آورد تا با تامین منابع پروژه ها را پیش ببرد خاطرنشان کرد: متاسفانه کارگزاری ها این توان را ندارند.
وی افزود: در حال حاضر 2 کارگزاری که یکی دولتی و دیگری وابسته به شهرداری است فعالیت می کنند که با تشکیل تالار معاملات فعالیت آنها متوقف خواهد شد.
به گزارش ایرنا کارگزاری ها شرکت هایی هستند که برای پیشبرد اجرای پروژه ها با آورده مالی ورود و به جای شهرداری، تامین منابع می کردند و در فرصت های چندماهه شهرداری با محاسبه کارمزد هزینه هایشان را می پرداخت.

**بازپس گیری بیش از 80 ملک
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران با بیان اینکه نمی خواهیم به کش و قوس ها بپردازیم اما این موضوع دلیل نمی شود به دنبال بازپس گیری اموال مردم و دولت نباشیم گفت: تعدادی از املاکی که واگذار شده مساله دار و تعدادی در اختیار سازمان هایی هستند که به خوبی از آن بهره برداری کردند.
وی ادامه داد: فهرستی از املاک در اختیار سازمان املاک وجود دارد که بخش حقوقی در حال تخلیه این املاک است.
امامی با اشاره به اینکه تا هفته گذشته بیش از 80 ملک تخلیه شده اظهارداشت: ملک هایی که تخلیه می شوند باید با بدهی تهاتر شوند.
معاون شهردار با بیان اینکه 2 هزار ملک شناسایی شده بود تا وضعیت آن مشخص شود خاطرنشان کرد: به طور رسمی در حال پیگیری ملک هایی که در اختیار دیگران قرار دارد هستیم تا اگر به تمایل به استفاده دارند قیمت ها کارشناسی شود.
وی اضافه کرد: برنامه داریم برای کاهش هزینه ها، ساختمان هایی که اطراف پارک شهر است ولی در اختیار سایر نهادها قراردارد را تحویل بگیریم تا معاونت هایی که محل استقرار آنها از ساختمان مرکزی شهرداری دور هستند و نیاز است که به شهردار نزدیک باشند به اینجا منتقل شوند.
امامی گفت: در این زمینه ساختمان روزنامه اطلاعات را نیز تحویل گرفتیم.

**موضوع تخلف در توزیع برنج
معاون شهردار تهران همچنین درپاسخ به سوالی درباره تخلف توزیع برنج مخلوط ایرانی و خارجی در فروشگاه شهروند اظهارداشت: ما در شهروند نفع شخصی نداریم که بخواهیم تقلب کنیم؛ ظاهرا یکی از تامین کننده ها مشکل داشته که موضوع را بررسی می کنیم و اگر اتفاق از طرف مسئولان باشد حتما برخورد می شود.

**دعواهای مالی را به خیابان نمی کشیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای جلب اعتماد عمومی تلاش کردیم اظهارداشت: قرار گذاشتیم دعواهای خانوادگی را به خیابان نکشیم و به همین دلیل به بحث هایی که اختلاف برانگیز بود اشاره نکردیم چراکه وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است تا شهری سالم همراه با آرامش برای شهروندان فراهم شود.
امامی همچنین با اشاره به اینکه پایان سال گذشته تخفیفی برای پرداخت عوارض درنظر گرفته نشد خاطرنشان کرد: با این کار (ارایه تخفیف) کسانی که در موعد مقرر عوارض خود را پرداخت می کنند شاهد بودند افرادی که در پرداخت تأخیر دارند از تخفیف هم برخوردار می شوند که این امر درست نبود.
وی یادآور شد: قیمت پروانه چند سال ثابت مانده و در این مدت قیمت ملک سه تا چهار برابر شده است؛ بنابراین نیازی به تشویق و تخفیف نبود و اگر قرار باشد به کسی تخفیف داده شود باید شامل کسانی باشد که به صورت نقد و کامل عوارض خود را پرداخت می کنند.

** با برخورد خشن و نیورجرسی مخالفم
وی با تأکید بر ضرورت تعامل با دستگاه های مختلف تصریح کرد: با برخوردهای خشن و سیستم نیورجرسی مخالفم زیرا باید بتوانیم با دستگاه های مختلف تعامل برقرار کنیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران به تشریح سیاست هایی که به جهت گیری های شهرداری کمک می کند پرداخت و گفت: افزایش درآمد و ایجاد منابع جدید درآمدی، کاهش هزینه ها، هزینه کرد بهینه منابع درآمدی، کاهش هزینه های غیرضروری و پیشگیری از موازی کاری از جمله سیاست های این معاونت است.
وی افزود: سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان هزینه کرد داشتیم که در ماه آخر سال 500 میلیارد تومان به پیمانکاران و 400 میلیارد تومان به دستگاه های مختلف پرداخت شد.
امامی میزان پرداختی شهرداری تهران طی سال گذشته را 14 هزار میلیارد تومان ذکر و اضافه کرد: چهار هزار میلیارد تومان مربوط به دیون، هشت هزار میلیارد تومان مربوط به هزینه های جاری و 2 هزار و 300 میلیارد تومان نیز مربوط به طرح های عمرانی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین 106 درصد از بودجه نقد و 54 درصد از بودجه غیرنقد طی سال گذشته محقق شد که امیدواریم امسال با افزایش هفت درصدی بودجه عملکرد بهتری را در تحقق بودجه شاهد باشیم.

**بدهی به تامین اجتماعی
این مسئول شهری درخصوص میزان بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی نیز اظهارداشت: مراودات بین بخشی برای حل این موضوع در جریان است و در مورد رقم آن بین شهرداری و تأمین اجتماعی اختلاف وجود دارد؛ در حالی که تأمین اجتماعی این عدد را 560 میلیارد تومان اعلام می کند از نظر شهرداری این رقم 200 میلیارد تومان است.

**بدهی به پیمانکاران
وی یکی از بزرگترین چالش های شهرداری تهران را بدهی به پیمانکاران اعلام و تأکید کرد: تجمع هایی که سال گذشته در این زمینه برگزار می شد با ایجاد رضایت نسبی برطرف شد اما متأسفانه رقم بدهی شهرداری به پیمانکاران بالاست و متناسب با توان جوابگو هستیم.

**قفل سیستم بانکی گشوده شد
معاون شهردار تهران درخصوص بدهی های دولت و دستگاه های مختلف به شهرداری تهران نیز اظهارداشت: میزان بدهی شهرداری به بانک ها حدود 30 هزار میلیارد تومان و مربوط به سال 66 تاکنون است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود سه هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به شهرداری تهران تهاتر شد افزود: میزان بدهی به بانک شهر از سایر بانک ها بیشتر است.
امامی با بیان اینکه در مورد وام های ارزی با بانک ها تفاهم شد عنوان کرد: این وام ها با قیمت مناسب تقسیط و قسمتی از بدهی ها برطرف شد که با این کار در صورت نیاز می توانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم.
امامی گفت: تاکنون 17 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت و دستگاه های وابسته دولتی به شهرداری شناسایی شده است که باید یا از روش تهاتر یا استفاده از دارایی خزانه استفاده کنیم.

**وضعیت بانک شهر خوب است
وی در ادامه سخنان خود درخصوص وضعیت بانک شهر و انتخاب مدیرعامل این بانک اظهارداشت: بانک شهر باید با هیأت مدیره هفت نفره اداره شود که در حال حاضر پنج نفر از این افراد تأیید شده اند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران با بیان اینکه با این پنج نفره عضو هیأت مدیره بانک تشکیل و «درخشنده» به عنوان سرپرست این بانک انتخاب شد خاطرنشان کرد: اسامی چهار نفر به بانک مرکزی اعلام شد تا از میان آنان 2 نفر برای تکمیل کادر هیأت مدیره انتخاب شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانک شهر هیأت مدیره مصوب و مدیرعامل دارد و طی یک هفته آینده صورت های مالی مربوط به سال 96 و 97 را مشخص و در خرداد ماه مجمع را برگزار می کند.
امامی گفت: در حال حاضر بانک شهر وضعیت خوبی دارد و گرچه در سال 96 و 97 زیان داشته اما چون در گذشته به جای بدهی ها یکسری ملک دریافت کرده و قیمت ملک در سال گذشته 3 برابر شد بنابراین کسانی که ملک زیادی داشتند املاکشان ارزشمند شده و می توانند یک ششم از آن را صرف هزینه های اصلاح سند کنند.

**از مطبوعات شکایت نمی کنیم
معاون شهردار تهران در ادامه با گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی تصریح کرد: ما از مطبوعات شکایت نمی کنیم و قبول داریم که مطبوعات رکن چهارم دمکراسی هستند.
وی درخصوص آخرین وضعیت مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب تهران نیز عنوان کرد: متأسفانه کارهایی که با عجله انجام شود زیرساخت های مربوط به آن، آنگونه که باید فراهم نمی شود.
امامی با اشاره به وجود نمایشگاه سئول اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم سهامداری شهرآفتاب و سئول را مشترک، تا بعضی از نمایشگاه ها را در شهرآفتاب و برخی را در سئول برگزار کنیم.
وی افزود: شهرآفتاب 11 هزار متر فضای نمایشگاهی دارد که شهرداری باید روش هایی برای سرمایه گذاری و توسعه آن پیدا کند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران یکی از این راه ها را استفاده از درآمدهای شهرداری ذکر کرد که در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد.
وی درباره تبدیل این مجموعه به منطقه آزادتجاری نیز یادآور شد: در صورتی که دولت آماده نزدیک کردن فرودگاه امام(ره) به شهرآفتاب و ارائه خدمات باشد این اتفاق خوب است.

تهرام/9353/ 1008

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال